Czy kolor karoserii wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Jak pokazały ostatnie badania, większość kierowców w Niemczech preferuje stonowane barwy lakierów ich samochodów. Według oceny Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (Kraftfahrt Bundesamt) w roku 2020 około 76% osób kupujących nowe auto zdecydowało się na kolory: szary, czarny i biały.
Kolor szary wybrało 30,5% kupujących, co daje mu pierwsze miejsce na podium, za nim uplasowały się kolor czarny (24,1%) i biały (21,3%).
Podczas gdy szary i biały w ostatnich latach jeszcze trochę zyskały na popularności, popularność barwy czarnej od dobrych kilkunastu lat nieco spada. W przypadku kolorów bardziej rzucających się w oczy, w Niemczech największym zainteresowaniem cieszą się kolor niebieski (10,6%) i czerwony (6,7%), których w rynku udział od kilku lat w dużej mierze pozostaje na stałym poziomie.
Czarny nadal jest najchętniej wybieranym kolorem nadwozia w przypadku marek segmentu premium: Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Land Rover, Mercedes i Volvo, ale także w przypadku marki Smart. Również kolor szary jest dość popularny wśród pojazdów tych producentów.
Kolor biały występuje najczęściej w przypadku modeli Mitsubishi, Tesli i Toyoty. Auta włoskiej Alfy Romeo najczęściej wybierane są w kolorze czerwonym, zaś wśród nabywców rumuńskich Dacii dominuje niebieski.
Wybór koloru samochodu podlega trendom mody i jest mocno związany ze zmysłem estetycznym klienta. Z punktu widzenia bezpieczeństwa niewiele można tutaj zmienić. „W przypadku niekorzystnej widoczności, jak na przykład po zmroku, o zmierzchu, we mgle, w trakcie opadów deszczu lub śniegu w dużym stopniu od oświetlenia zależy, jak dobrze i jak wcześnie pojazd będzie widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Kolor samochodu odgrywa tutaj drugorzędną rolę“, wyjaśnia Luigi Ancona, ekspert z zakresu badania wypadków drogowych w DEKRA.
„Co najwyżej w nielicznych, pojedynczych sytuacjach, przy niewielkim kontraście barw kolor samochodu, może przyczynić się do powstania krytycznej sytuacji albo do zaistnienia wypadku, z uwagi na fakt, że pojazd był trudny do zauważenia. Na przykład, gdy pojazd ma zielony kolor zbliżony do otaczającej go roślinności i zaparkował przed polem kukurydzy“.
Człowiek i jego sposób prowadzenia samochodu mają o wiele większy wpływ na bezpieczeństwo niż kolor nadwozia. „Największy wzrost poziomu bezpieczeństwa przynosi rozważny i bezpieczny sposób prowadzenia pojazdu“, stwierdza Luigi Ancona.
Na poprawę bezpieczeństwa wpływają także odpowiednio wczesne włączanie oświetlenia w przypadku słabej widoczności i poruszanie się w ciągu dnia z zapalonymi światłami do jazdy dziennej.